NORDKAPP, LOFOOTIT 29.7- 9.8.2007

ALUKSI

Ensimmäinen moottoripyorämatka suuntautui Norjan Nordkappiin ja Lofooteille. Norja lienee monelle se ensimmäinen ulkomaille suuntautunut moottoripyörämatka. Tätä kirjoittaessa kokemusta moottoripyorämatkailusta on ko. Norjan matkan lisäksi Euroopanreissulta 2008 ja Amerikan matkalta 2009. Silti Norkappin ja Lofoottien reissu on aika tuoreessa muistissa vaikka siitä on tätä kirjoittaessa ehtinyt kulua lähes kolme vuotta. Ensimmäinen moottoripyörämatka on kuitenkin monella tapaa se mieleen painuvin ja jännittävin, koska kaikki on ihan uutta. Reissumme kesti noin puoli toista viikkoa, mikä tuntui tuolloin huomattavasti pidemmältä kuin mitä se onkaan. Alkuvalmisteluita tuli tehtyä hyvissä ajoin. Tähän kuului erinnäisten varusteiden hankinta, kuten esim. teltta, makuupussit, trangia, leiriruokailuvälineet, renkaanpaikkaustarvikkeet, makuualustat, kuivamuonatarpeet, kartat yms. Myös asiaan kuuluva koepakkaus tehtiin ennen reissua täysillä varusteilla ja pieni koeajo Tikkurilassa edellisenä iltana. Matkamme alkaa varsinaisesti Kuopiosta, jossa olimme sinä viikonloppuna kavereidemme hääjuhlissa. Matka päättyy lapsuuden kotiini Tornioon vanhempieni luokse. Torniosta jatkoimme toki ajelua mm. Kolille ja sieltä edelleen Kuopion kautta takaisin Tikkurilaan, mutta se laskettaneen jo muuksi kesäloman vietoksi. Reittimme olimme suunitelleet menevän itä-Suomen kautta Inariin, jossa pysähtyisimme välipäivän. Inarista mentäisiin Karikasniemen kautta Norjan puolelle. Tätä suunnitelmaa myös noudatimme.

KUOPIO-SUOMUSSALMI 29.7 (277 km)

Lähtö tapahtui siis Kuopion keskustasta Asemakadulta. Ilma oli lämmin ja aurinkoinen eivätkä edellis päivän hääkekkerit onneksi verottaneet vointia. Entisenä opiskelukaupunkina Kuopio on tuttu, joten ajo sieltä viitostielle sujui oikoreitit tietäen. Olo oli jännittävä ja odottava sillä ihan Lapissa ei ennen tätä matkaa ollut tullut käytyä pitkään aikaan. Norjaan olimme sukulaisten kanssa tehneet automatkan mutta silloin olin vasta noin viiden/kuuden vanha, vaikka jotain tuosta reissusta muistan. Mutta käytännössä nyt aikuisiällä ensimmäinen reissu kohti Norjaa ja vielä moottoripyörällä.

Siilinjärven ja Iisalmen kautta matkasimme kohti Kajaania, jossa pysähdyttiin tankkaustauolla. Matkan varrella ohitettiin mm. Ristijärvi ja Hyrynsalmi ennen kuin saavuttiin Suomussalmelle. Ilma oli muistaakseni poutaisen puolipilvinen eikä vettä ollut satanut koko päivänä. Suomussalmella etsittiin Kiantajärven cämppingaluetta parilla harhamutkalla. Leirintäalue on puiden keskellä mutta aika lähellä päätietä, näin muistelen. Alhaalla kuva moottoripyörämatkailuhistoriamme ensimmäisestä leirimajoituksesta.

Itikoita alueella oli melkosen paljon. Suojainen ja varjoisa paikka oli verenimijöille otollista seutua teroittaa kärsäänsä. Läpse kävi tiuhaan hytysmyrkystä huolimatta. Iltasella käytiin pieni kävelylenkki ja bongattiin myös reissun ensimmäinen poro, joka oli leirintäalueen oma tarhaporo aitauksen sisällä. Hyvin rauhallinen suomalainen kesäilta.

Suomussalmen maisemia.

SUOMUSSALMI - KEMIJÄRVI 30.7 (279 km)

Aamuselta jatkoimme matkaa. Suomussalmen jälkeen taipaleet alkavat pidentyä ja asutus harvenee huomattavasti. Poroja oli liikkeellä paljon, joista vastaan tulevat autoilijat varoittivat valojaan vilkutellen. En muistanutkaan, että itä-Suomessa näinkin etelässä on jo niin paljon poroja. Liikkuivat muutaman elikon ryhmissä mutta pääasiassa söivät rauhassa tien vierustoilla. Arvaamaton elikko on kuitenkin kyseessä, joten vauhtia tulee hiljentää huomattavasti. Moottoripyöränkun riittää kaatamaan oravakin huonolla tuurilla. Ajelimme Kuusamoon, jossa pidimme ruokatauon ABC:llä. Tilasin poronkäristyksen. Matka eteni ruokatauon jälkeen viitostietä pitkin Kemijärvelle. Ajelimme keskustan tuntumassa sijaitsevalle leirintäalueelle. Respassa oli suomea venäläisittäin murtava nainen töissä. Ostimme häneltä yhden telttapaikan sekä saunavuoron. Kuten kuvasta näkyy, niin Kemijärven leirin alusta on mitä ihanteellisin telttailijalle.

Illalla käytiin käveleen keskustassa. Kaupungissa ei ollut ristinsielua ja kaikki putiikitkin kiinni. Kovin autio pitäjä. Iltasella leirissä saunottiin ja käytiin ostamassa respasta vielä polttopuita. Ennen nukkumaan menoa paisteltiin hyttysten kanssa vielä makkaraa.

Makkaroita!

KEMIJÄRVI - INARI 31.7 (307 km)

Trangiapitoisen puuroaamiaisen jälkeen kokka kohti Sodankylää. Nostalgia-aalto pyyhkäisi välittömästi ylitseni niin hyvässä kuin pahassa. Suoritin nimittäin asepalveluksen Sodankylässä ja en viimeisen TJ -päiväni jälkeen ollut siellä vieraillut. Matka eteni suotuisasti poroja samalla tähystellen. Vähän ennen Sodankylää taivaalta alkoi ripsimään vettä. Sade ei ollut onneksi kaatosadetta mutta kohtuullista tihuttelua kuitenkin. Sodankylässä stoppasimme sitten keskustaan pitämään suunniteltua ruokataukoa. Kävelimme keskuskatua pitkin pizzaravintolaan, jossa söimme ja pidimme sadetta tunnin verran. Sade ei kuitenkaan näyttänyt loppuvan, joten lähdimme takaisin pyörälle saatuamme pizzat huiviin. Pyörän tankkaus ja kohti Inaria! Tihkusadetta kesti vielä pitkän tovin Sodankylän jälkeenkin ennen kuin se laantui. Maastosta alkoi jo huomata, että Lappia lähestyttiin. Hienon karua ja autiota.

Pysähdyimme eräässä tienvarsikahvilassa (kuva yllä) syömään hillovohvelit ja kahvin. Kuvasta päätellen ollaan nautittu myös limukka puoliksi. Parkkipaikalla joku mies tuli uteleen pyörästäni ja tuumasi, että "näitä harvoin näkee". Tosihan on, että Guzzi on marginaalimerkki. Marginaalimerkillämme jatkoimme sitten päivän viimeistä etappia kohti Inaria. Vähän ennen Inaria tie mutkitteli hienosti karujen järvi- ja lampimaisemien vieressä. Inarissa otimme mökin kahdeksi yöksi. Vuokrasimme mm. kanootin ja kävimme selkosella melomassa. Tutustuimme myös Inarin keskustaan (mikä oli äkkiä tehty) ja kävimme metsäpoluilla samoileen.

Vesiurheilua

Joku saari, johon rantauduimme evästämään.

INARI - NORDKAPP 2.8 (365 km)

Nordkappin valloitukseen lähdimme Karigasniemen kautta. Tie nro 92 pian Inarin jälkeen kohti Karigasniemeä on mukavaa ja suht kapeaa tietä. Maasto on myös kumpuilevaa. Taisimme syödä pizzat Karigasniemen keskustassa ennen kuin jatkoimme Norjan puolelle. Pian Norjaan päästyä alkoivat pinnanmuodot muuttua. Ei tarvinnut kauan ajaa kun edessä siinsivät jo pohjois-Norjan vuoret lumihuippuineen. Vaikuttavaa! Pysähdyimme sitten taukopaikalle keittämään kahvit ja tarkasteleemaan kartasta reittiä Nordkappiin. Tuolloin emme omistaneet vielä navigaattoria mutta eipä sitä kyllä pohjoisnorjassa tarvi, mikäli ajelee pääreittejä. Sen verran vähän on isompia teitä.

Kahvistelu- ja reitintarkistustauko.

Ajelimme Karasjoen ja Porsangerin kautta pitkin E6:sta Jäämeren lahdelman pohjukkaan, josta tie alkaa mutkittelemaan ihan Jäämeren reunaa kohti Nordkappia. Maisemat ovat  hienoja tuolla pätkällä. Jäämerellä näyttää olevan jokin aivan oma sininen värisävynsä vedessään, joka tee siitä nimenomaan Jäämeren. Tätä Jäämerenreunustietä on reilut 150 upeaa kilometriä aina Nordkappiin saakka. Tunneli jäämeren ali on pitkä, hyvä kuntoinen ja hinnakas. Hinta täytyy pulittaa tietenkin mennen tullen. No eihän Norja tuota tunnelia varmaan hyväntekeväisyyttään olekaan rakentanut? Pysähdyimme tunnelin jälkeen jossain kahvilassa ennen kuin lähdimme ajamaan ylös kohti Nordkappin huippua. Edessämme ajeli joku Italialainen Moto Guzzin Brevalla. Pidimme suunnilleen samaa vauhtia edetessämme karuissa Nordkappin maisemissa. Viimein pääsimme määränpäähän ja ennen kuin saimme pyörän parkkiin, oli tietenkin pulitettava maksu lippuluukulla.

Pysäköimme pyörämme muiden motskareiden rinnalle ja niin sitä oltiin Euroopan pohjoisimmalla kärjellä. Saavutus sekin muiden joukossa. Olimme perillä noin klo 22.00 ja oli aivan valoisaa. Aurinko porotti reilusti yli horisontin eikä meinannutkaan laskea. Muistan, että jyrkänteeltä merelle päin katsoessa itäpuolella oli aurinkoista mutta länsipuolella pilvistä ja pimeämpää. Absurdi maisema! Muutama kuva ja tutustuminen paikan palveluihin.

Matkalaiset...

...euroopan pohjoisimmalla kärjellä.

Sitten oli aika suunnata leirintäalueelle. En muista, että olinko etukäteen ottanut selvää leirintäalueista Nordkapista vai lähtenyt olettamuksesta, että ilman muuta niitä siellä on. Ajelimme takasin päin E69:ä samalla laskeutuen. Tulimme tienhaaraan, josta olimme bonganneet tulomatkalla joitain leirintäaluekylttejä. Leirintäalueita oli kaksikin, joista toinen aika täynnä. Menimme koittamaan onneamme toiseen, joka oli jo huomattavasti väljempi. Otimme telttapaikan sieltä. Leirinpystytystalkoot olivat varmaan siinä kello yhden hujakoilla yöllä.

Saapuminen leirintäalueelle

Koottava koti keskellä ei mitään...

Jos jotkut luottavat italialaiseen insinööritaitoon niin muuan uhka rohkea oli uskaltautunut ranskalaisilla menolaitteilla aina Unkarista asti.

NORDKAPP - STORSLETT 3.8 (400 km)

Aamulla heräsimme kellojen kilkatukseen. Syyksi selvisi porot, jotka olivat tulleet aterioimaan ihan telttamme ympärille. Viereinen kuva on teltastamme otettu. Näimme myös kuinka muutamat ihmiset mökkiensä terassilla osoittelivat hymyssä suin telttailijoita päin huvittavan tilanteen johdosta.

Aamiaisen jälkeen aloitimme pakkauspuuhat tihkusateessa. Matkaan päästiin pilvisessä kelissä. Tuuli oli kovaa tien korkeimmissa kohdissa. Kuitenkin Honningsvågiin, noin 30 km Nordkappista etelään, tultuamme ilma muuttui aurinkoiseksi. Honningsvågissa kävimme ruokaostoksilla.

Honningsvåg

Honningvågista jatkomme E69:ä takaisin etelään päin ja Olderfjordin kohdalta käännyimme tielle E6 kohti Altaa. Maisemat Olderfjodr Alta välillä ovat hienoa ylänkömaisemaa. Ilma oli kirkas ja pysähdyimme parilla kuvaustauolla hienoimmissa ylänkökohdissa

Erään vuoren juurelle parkkeerasimme myöhemmin lounastaoulle. Kokkasimme Honningsvågista ostamiamme eväitä erään lammen rannalla, joka oli pienen kävelyn päässä tieltä poikkeavalta soraukiolta. Se ei ollut mikään yleinen taukopaikka mutta kait Norjassakin on noita jokamiehenoikeuksia? Niitä tulisimme jatkossa ainakin kerran vielä käyttämään. Evästauon jälkeen jatkoimme kohti Altaa. Alta -vuonon reuna on hienoa pätkää ajaa ja auringonpaisteessa maisemat olivat tietenkin edukseen. Alta -vuonolla pysähdyimme kuvaustauolla. Altan jälkeen tie lähti nousemaan taas ylös vuoren rinnettä. Heti nousun alkupäästä alkoi tietyömaa ja tie oli todella huonoa ajettavaa seuraavat vajaat kymmenen kilometriä. Tien pinta oli soralla, jossa oli isoja kuoppia ja isoja kiviä. Mutkiteltiin paikoin ihan kävelyvauhtia.

Kohti Stroslettia ajeltiin, jossa olimme suunnitelleet yöpyvämme. Aurinko alkoi jo laskea ja ilta viiletä. Storlettiin saavuttiin mutta emme huomanneet mitään mainostusta leirintäalueesta. Jatkoimme eteen päin muutama kymmenen kilometriä ja vihdoin oli tien varressa leirintäalueen mainos. Kello oli kuitenkin ehtinyt jo yli kymmen ja leirintäalue oli kiinni. Olimme siis myöhässä ja muutkin leirintäalueet sulkevat porttinsa viimeistään kymmeneltä. Ei jäänyt vaihtoehdoksi kun käyttää taas jokamiehen oikeutta. Päätimme etsiä sopivat paikan mihin laittaa telta omin luvin. Ajelimme hiukan eteen päin ja huomasimme sopivan kanervikkoaukean tien vieressä. Siellä näytti olevan muitakin yöpyjiä, joten suuntasimme sinne. Aukealla oli meidän lisäksemme ainakin kolme muuta autoa. Totesimme, että paikka kelpaa ja pystytimme teltan. Muuan suomalainen nuori mies tuli jututtaan. Sanoi olevansa Tuusulasta kotoisin ja oli kaverinsa kanssa autoretkellä. Ilta ehti jo hämärtyä ennen kuin saimme teltan kasaan. Hampaat pestiin varavedellä mutta suihkut jäivät siltä illalta ottamatta palvelujen niukkuuden vuoksi.

Alta-vuonoa.

Kuva ylängöiltä jostain Altan jälkeen matkalla kohti Storslettia.

Telttapaikkamme muutama kymmenen kilometriä Storslettistä länteen.

STORSLETT - TROMSO 4.8 (231 km)

Vasta aamulla valkeni, kuinka hienoon paikkaan olimmekaan eksyneet yöksi. Paikka oli lahdelman rannalla, jossa oli selvästi laskuveden aika. Selja bongasi rantaviivasta harmaahaikaroita, joita kävimme myös lähempää kiikaroimassa.

Guzzi kanervikossa.

Aamusta jatkoimme matkaamme pitkin E6:ta kohti Tromsoa. Reitti mutkitteli pitkin vuononreunoja rikkonaisella maakaistaleella. Norja on siitä jännä maa ajaa, että linnuntietä matkat eivät välttämättä ole pitkiä mutta teiden mutkaisuuden takia kilometrejä tulee yllättävän paljon vaikka kartasta näyttää lyhyeltä matkalta. Välillä tullaan jopa takaisin päin sinne ilmansuuntaan mistä ollaan tulossa, kun tiet mutkittelevat pitkin vuonojen lahtia. Ilma oli jälleen mitä parhain. Tähän asti oli ollut ilmojen suhteen todella hyvä tuuri ottaen huomioon, että ajeltiin Norjassa. Ainoat sateet koko reissun aikana Norjan puolella sattuivat lähtöaamuumme Nordkappista. Tromssoon saavuttiin päiväseltään ja sinne loppupätkä olikin aika leveää ja suoraa tietä. Viitoituksen avulla ajelimme keksustasta kävelymatkan päässä olevalle leirintäalueelle. Leirintäalue oli aika kansoitettu mutta saimme telttapaikan. Leirintäalue oli sinällään hieno ja sen läpi virtasi pieni joki. Mutta jotenkin yleisvaikutelmana jäi hieman kalsea maku. Palvelu ei ollut sitä parasta luokkaa. Tromsso sinällään ei kuulunut alkuperäissuunnitelmaamme mutta päätimme matkan varrella, että poikkeamme sielläkin. Suihku teki eetvarttia pitkästä aikaa, koska oli edellisiltana jäänyt väliin. Päivällä lähdimme sitten keskustaan käveleen, jonne mentiin isoa kaarevaa siltaa pitkin. Alhaalla kuvia Tromsosta.

...silta keskustaan...

TROMSSO - SETERMOEN 5.8 (157 km)

Seuraavana aamuna päätimme ajaa pois Tromssosta vuonon toista reunaa tietä nro 858 pitkin. Tromsson keskustan kautta poikkasimme toiselle puolen lahtea. Pikkutie oli aika kehnossa kunnossa ja kapea. Välille mahtui myös yksi lauttaylitys. Pysähdyimme eräällä huoltoasemalla ostamaan evästä, jolloin pyörän päältä noustessani silmiini osui pieni öljytippa venttiilikannen ruuvin kohdalla. Tarkastelin tilannetta mutta en oikein tiennyt vielä miten pitäisi reagoida. Ehkä se olisi jokin harmiton seikka. Jatkoimme matkaamme muistaakeni kohti Balsfjordia. Pysähdyimme sitten tienlevennykselle lounastauolle. Tarkastin jälleen ventiilikopan kanne ja nyt öljyä oli molempien ruuvien kohdalla. Kokeilin kiristää ruuveja kuusioavaimella, josko kansi olisi liian löyhällä. Syötyämme jatkoimme matkaa, jolloin aloin aktiivisesti tarkkailemaan tilannetta. Tovin ajettuamme huomasin, että vasen housun lahkeeni oli ihan öljyssä ja myös astinlauta. Pysäytimme pyörän ja huomasimme, että nyt sylinteri vuotaa selkeästi öljyä. Vuoto oli siis venttiilikopan kannen kahden ruuvin kohdalla. Lamaannus iski ja heti alkoi miettimään, että kuinka loppureissun kävisi ja kuinka vakavasta asiasta olisi kyse...Päätimme ajaa lähimmälle leirintäalueelle, joka sijaitsi juuri taakse jäänemme Setermoenin kohdalla. Palasmme takaisin ja otimme telttapaikan. Kyselimme respan mieheltä mahdollisista moottoripyöräkorjaamoista, mutta kylä on kuitenkin pieni ja lähin olisi luultavasti Narvikissa, hän opasti. Päätimme, että heti aamulla soitetaan maahantuojalle ja mahdollisesti määräaikaishuoltoja tekevälle huoltomiehelle ja kysytään neuvoa. Ilalla kävimme kylän erittäin pienessä keskustassa katselemassa liiketarjontaa ja huomasimme ainoastaan yhden Toyota -liikkeen. Kävimme myös vielä huoltoasemalta kysymässä mahdollisista korjaamoista, mutta nuori tyttö tiskin takana ei tiennyt opastaa.

Ruuvien kiristelyä.

Setermoenin leirintäalueella öljyvuodon saattelemana.

SETERMOEN - ANDOY 6.8 (314 km)

Aamulla soitin maahantuojalle Moto Italiaan. Tiesivät kuvaukseni perusteella sanoa, että venttiilikopan kannentiiviste oli rikkoutunut. Mallikohtaista tiivistettä ei tietystikään siihen hätään voinut mistään hankkia. Vika ei sinänsä olisi iso vaan neuvoivat hankkimaan korjaamolta esim. jonkin kumisen muodoltaan sopivan (esim. leikkaamalla saksilla) tiivisteeksi käyvän palan. Toisena vaihtoehtona esittivät silikonia, jolla vian voisi väliaikaisesti korjata, mikäli tiivistepalaa ei löydy. Soitin asiasta vielä määräaikaishuoltoja tekevälle korjaajalle ja hänen analyysi ja neuvot olivat samat. Muistimme viime illasta Toyota -liikkeen keskustassa ja ajelimme sinne. He eivät ehtineet/osanneet/halunneet alkaa korjaamaan pyöräämme. Saatiin kuitenkin silikonipötkö ostettua ja päätimme alkaa ruuvailemaan itse pyöräämme. Californian sylinterit ovat hyvin esillä ja ja venttiilikopan irroittaminen kävi käden käänteessä. Vikakin selvisi heti. Eli tiiviste oli rikkoutunut pieneltä matkalta, jonka vuoksi öljyä pääsi valumaan kannen välistä. Silikonituubin ohjeiden mukaan puhdistimme metallipinnat ja tursotimme ainetta rikkoutuneeseen tiivistealueeseen. Sitten vaan palikat, joita on kaksi, paikalleen ja ruuvien kiristys. Vähän aikaa odottelimme, että silikoni kuivuisi. Pesimme pyörän öljystä ja täräytin padat käyntiin. Vika näytti ainakin alku arviolta korjaantuneen emmekä havainneet enää öljyntiputtelua ruuvien kohdalta. Nyt matka voisi jatkua taas normaalisti. Onneksi ei ollut sen isompi vika.

Mekaanikko työssään.

Matkaa jatkettiin E6:sta pitkin kohti Lofootteja. Varsinkin alkumatkasta pidin tarkasti silmällä vasenta sylinteriä ja housulahjettani mahdollisen öljyhyökkäyksen varalta. Silikoni näytti kuitenkin pitävän ja homma toimi taas niin kuin pitikin. Ajelimme Lofoottien tyveen Bjerkvik -nimiseen paikkaan. Siellä suoritimme tauon ja kävimme ostamassa kaiken varalta lisäöljyä ja trangianestettä, joka oli loppumaisillaan. Hyvä tuurimme ilmojen suhteen näytti jatkuvan. Juttelimme tovin erään saksalaisen harrikkapariskunnan kanssa, jotka olivat olleet viikon Lofooteilla ja nyt siis tulossa sieltä. Oli kuulemma satanut koko viikon. Nyt taivas edessämme näytti kuitenkin repeilevän ja saksalaismieskin sanoi, että lähtöpäivänä oli Lofooteilla ollut ihan hyvä keli. Toivotimme hyvät matkat ja lähdimme kohti Lofootteja. Meillä ei ollut tässä vaiheessa varsinaisesti määränpäätä, jonne Lofooteilla menisimme. Selja oli kuitenkin esittänyt toiveensa (josta ei ollut lupa kieltäytyä), että halusi valassafarille. Satuimme huomaamaan erään infotaulun, jossa oli Lofootien kartta. Kartalla mainostettiin valassafareita Andoy -nimisen Kaupungin kohdalla. Andoy sijaitsee Lofoottien pohjoisimman kärjen kohdalla Andoya -nimisellä saarella. Päätimme suunnata sinne.

Ajelimme syvemmälle Lofooteille ja verrattuna Nordkappin karuihin maisemiin vuoret saavat täällä vehreyttä ja rinteet suorastaan vihertävät. Pysähdyimme kokkaamaan pyttipannua lounaaksi taukopaikalle.

Maisemia Lofoottien alkupäästä...

...ja pyttipannua Lofoottien alkupäässä.

Kohti Andoytä ajelimme läpi saarien, joita kaarisillat yhditävät. Viimein tultiin tienhaaraan, josta käännytään pohjoiseen kohti Andoyn kaupunkia. Maisemat reitin varrella ovat hienot ja pienimuotoinen usva lukuisten eri vihreän sävyjen yllä saivat maiseman näyttämään arvoitukselliselta. Ilta alkoi kuitenkin saavuttamaan, joten emme enää pysähtyneet tauoille vaan halusimme ehtiä ennen myöhäisiltaa Andoyhyn. Meillä ei ollut mitään käsitystä majoitusmahdollisuuksista, joten poikkesimme ennen Andoytä myös jonkin majatalon pihalla, joka mainosti itseään. Jostain syystä emme kuitenkaan päätyneet siihen. Ajatuksena oli kuitenkin ajaa perille saakka Andoyhyn ja ottaa esim. mökki. Perille saavuttiin vihdoin ja leirintäaluekin löydettiin. Mutta sielläpä ei ollut mökin mökkiä ja respakin oli suljettu väliaikaisesti. Lapussa luki kyllä että "palaan pian". Ei siinä mittään. Kateltiin sopiva paikka teltalle ja parkkeerasimme ajopelimme. Paikka oli tuulinen ja jotkut olivat pystyttäneet telttansa aivan korkeimmalle kohdalle, josta näki kauas merelle. Me tyydyimme enemmän alarinteen tontteihin. Selja bongasi heti ylhäällä kaartelevan merikotkan, jota alkoi innolla kiikaroimaan. Andenesissa vietimme yhden välipäivän, jolloin kävimme mm. valassafarilla.

Andoyn leirintäalue.

Maisemia leirintäalueelta kuvattuna.

Valaan bongausta.

Parhaimmillaan kaskelotit päästivät veneen noin 20 metrin etäisyydelle.

ANDOY - KIRUNA 8.8 (431 km)

Andenesista oli sitten aika suunnata paluumatkalle. Lofooteista oli jäänyt positiivinen kuva ja ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Kuitenkin ihmettelin, että mitenkähän noilla karuimmilla paikoilla ihmisillä talvet sujuvat... Ajelimme samoja teitä takaisin päin kohti Bjerkvikiä. Sää suosi edelleen ja ilma oli lämmin (kuva vieressä). Bjerkvikissä pysähdyimm syömään hampurilaiset. Tilasin DubbelBjerkvikingin (tai jotain sinne päin), jota isompaa hampurilaista en ole koskaan ennen syönyt. Mainittakoon, että syöminen ravintoloissa tai vain hampurilaispaikoissa on Norjassa 2 - 3 kertaa kalliimpaa kuin Suomessa. Palveluista saa pulittaa paljon. Sen sijaan kaupassa käynti ja trangiasapuskanteko ei minusta ollut juuri sen kalliimpaa kuin Suomessakaan.

Bjerkvikistä jatkoimme Ruotsin puolelle tietä nro E10 pitkin kohti Kirunaa. Alkupätkä tiestä oli todellinen ruotsalainen insinööritaidonnäyte. Tien pinta oli jotain ihme öljysoraa. Pikku kivet lentelivät ja tarttuivat ikävästi joka paikkaan öljyisen pinnan johdosta. Mikähän järki tuommoisessa...vai oliko vain jokin välivaihe tienparannus prosessissa. Toivon jälkimmäistä. Kirunasta otimme leirintäalueelta hotellihuoneen. Muistaakseni ihan mainostivat niitä hotellihuoneina ja ne olivat kyllä sen tasoisia. Huoneet olivat kuitenkin rivitalomaisesti vierekkäin eli siinä mielessä rakennus ei ollut hotellin tyyppinen. Illalla kävimme oluella leirintäalueen baarissa. Suurin osa porukasta oli umpikännissa ja "saimme" jutustella myös erään suomea hoon päältä ruotsalaisittain puhuvan miehen, joka kyseli intresseistämme käydä Lofooteilla. Itse ei tuntunut pitävät paikkaa niin ihmeellisenä. Taisi jäädä oluet kahteen tuoppiin ja pötkimme nukkumaan.

KIRUNA - TORNIO 9.8 (365 km)

Reissun viimeinen etappi ajettiin E10:ä pitkin Töreen, jossa tankattiin varsin vähälle bensalle päässyt pyörä. Jännäsin, että riittääkö menovesi. Syötyämme myös pizzat jatkoimme Törestä E4:lle, jota pitkin ajoimme Tornioon, jonne varsinainen Norjan matkamme päättyi. Torniossa lomailimme sitten muutaman päivän lapsuuden kodissani vanhempieni luona. Reissu oli mennyt hyvin ja ilmojen puolesta olimme ilmeisesti todella onnekkaita, kun on jälkeen päin kuullut monesta suusta sitä samaa, että Norjassa sataa usein. Ehkäpä kyseessä olikin aloittelijan tuuri :) Pohjois-Ruotsin ylänköä.

Reissu tuntui todella seikkailulta, kun kyseessä oli ensimmäinen matka moottoripyörällä. Pienet öljyvuodotkaan eivät lannistaneet. Tästä reissusta sai pontta yhä syvempi innostus ja kiinnostus moottoripyörämatkailuun. Ja ei kun kohti uusia seikkailuja... :)

Määränpäässä Torniossa. Pyörän pesu neitsyt reissulta ja muistona muutama öljysorakivi.