SLOVENIAAN! 2010

Suunnitelmia

Kesän 2010 matkalle päätettiin lähteä yhdessä kaveripariskuntamme kanssa. Ajatusta olimme kaverini kanssa työstäneet epämääräisen ajan edellisesta talvesta lähtien. Nostimme idean esille tahoillamme laajempaan pohdintaan ja kun vihreää valoa näytettiin niin ajankohdaksi varmistui kesä 2010. Pariin otteeseen talven ja alkukesän aikana pidimme suunnitteluiltamat, jossa puntaroitiin tahoillamme syntyneitä reitti-ideoita ja kunkin intressejä paikoista, joissa halusi käydä. Lopulliseksi kohteeksi muodostui Slovenia ja siellä päätepisteenä Portoroz, jossa viettäisimme muutaman päivän aurinkoa palvoen. Portoroz on siis Slovenian ainoita varsinaisia rantalomakohteita. Matkaseuranamme olivat Henri ja Sanna Tampereelta, joiden matkajuhtana toimii Moto Guzzi Breva 850. Viimeisin suunnitteluilta pidettiin Kesäkuussa 2010 ja "muutaman" viinilasillisen ja margaritan jälkeen kohteet ja reittivalinnat lyötiin lukkoon suunnitelman tasolla. Päätettiin siis ajaa Baltian ja Puolan Krakowan kautta Itävaltaan Wieniin, josta lähtien ajeltaisiin maisemareittejä pitkin Sloveniaan Portoroziin. Varailimme myös hotelleita  etukäteen mm. Puolan Krakowasta, Itävallan Wienistä sekä Slovenian Portorozista. Päädyimme varaamaan kaupunkikohteista hotellit valmiiksi, koska oudossa kaupungissa sopivan hotellin etsiminen usein iltamyöhään ei ole koko päivän kestävän ajon jälkeen mukavinta puuhaa. Matkavarustukseen kuului molemmilla pyöräkunnilla myös teltta ja trangiatarvikkeet. Kaupunkikohteissa nukkuisimme hotelleissa ja muutoin teltassa. Ajamisen kannalta pääkohde oli siis Slovenian vuoristo serpenttiiniteineen. Aikaa matkalle varattiin kaksi ja puoli viikkoa. Edellisen Euroopan reissumme perusteella tiesimme suositella sitä vähimmäisajaksi, mikäli haluaa viettää myös välipäiviä ja ajella rauhassa maisemareittejä. Matkalle kertyi kilometrejä noin 4100. Kilometripäiväkirjan pito unohtui jossain vaiheessa ja olen laittanut eri etappien kilometrit Googlemapsin mukaan. Todellisuudessahan nuo matkat tuppaavat olemaan aina vähän pidempiä.

Mutta nyt, Eckerölinen lautta odottaa, joten eiköhän ajeta kyytiin niin Baltian valloitus voi alkaa :)

Kerava/Tallinna -Jurmala 30.6 (333km)

Tavarat oli rutiininomaisesti pakattu valmiiksi jo edellisenä iltana. Pakkaaminen ja tavaroiden kokoaminen aloitettiin jo kahta päivää ennen lähtöä. Vaikka reissuja on jo muutama takana päin, ei ilman tavaraluettelon tekemistä kaikkea tilpehööriä muistaisi millään ottaa mukaan. Päälle vielä pyykin pesu, jotta saa haluamansa vaatteet puhtaina mukaan. Kaksistaan matkustaessamme saamme viikon vaatteet mukaan, jonka jälkeen täytyy yleensä pestä pyykkiä.

Pyörä pakattiin, navigaattori paikalleen yms. ja eipä jäänyt liikaa aikaa. Lähtö vain jotenkin viivästyi ja jouduimme pitämään remmien sidonnassa kiirettä. Matkaan päästiin aamuiselle Tuusulanväylälle klo 6.45. Niin se monesti on, että lähimpänä asuvat saapuvat aina viimeisenä sovitulle paikalle ja niin kävi nytkin. Henri ja Sanna odottelivat jo Brevansa kanssa Länsi-terminaalin porttien sisäpuolella kun ajelimme check-in jonon jatkoksi.

Tavaransidontaa.

Matka Tallinnaan kestää Eckerö Linella noin kaksi tuntia. Ylitys ei ole nopein mahdollinen mutta huomattavasti halvempi kuin nopeammat vaihtoehdot. Sidottuamme pyörät liinoilla kiinni menimme laivan aamiaisravintolan kautta kannelle odottelemaan laivan lähtöä. Lähtötunnelmat olivat leppoisat ja huolimatta varhaisesta herätyksestä olo oli aika virkeä. Aurinko paistoi ja Via Baltica odotti kulkijaansa. Kukaan meistä ei ollut aikaisemmin Via Balticaa ajanut. Keskustelujen lomassa puitiin etukäteen kuulopuheiden perusteella teiden mahdollista kuntoa ja varsinkin Puolan kuuluisaa liikennekulttuuri. Pian nähtäisiin pitivätkö puheet paikkansa.

Lähtötunnelmia lautalla.

Tallinnaan saavuttuamme viritimme navigaattorit päälle ja lähdimme ajelemaan Tallinnan aamuruuhkassa kohti E67:ää. Ajellisimme Baltian ja Puolan läpi pääväyliä. Ensimmäisen päivän kohteemme oli Jurmala Latviassa. Jurmalassa yöpyisimme teltassa ja suunnitelmana oli tietysti käydä katsastamassa Jurmalan kuuluisat hiekkarannat sekä veden lämpötila. Henri johdatteli meidät pois Tallinnasta ja viimein päästiin isolle tielle. Viron maisemia luonnehtii mäntymetsät, rypsipellot, vanhat puutalot ja kattohaikarat. Mieleen tuli lapsuuden piirretty sarja Nils Hålgersson eli Peukaloisen retket. Siinä Nilsin kodin talon katolla oli kattohaikaran pesä. Ylväitä lintuja ovat. Pärnussa pysähdyimme tankkaus ja ruokatauolle.  Pysähdettyämme ajoasu piti ottaa välittömästi pois (kuva alhaalla). Lämmintä riitti ja piisas.   Ruokailimme eksoottisesti  Hesburgerissa. Myyjä ymmärsi ja puhui myös suomea. Sen enempiä kursailematta jatkettiin matkaa hampurilaiset syötyämme.

Baltian ajoa varten piti suorittaa myös melkoinen valuuttaralli. Ennen reissua kävimme pankissa vaihtamassa Latvian lateja, Liettuan litejä ja Puolan Slotyjä. Valuuttaa vaihdettiin tietysti vain muutamilla kymmenillä euroilla, koska enempää ei tarvittu. Jotenkin on vain oppinut, että myös käteistä kannattaa aina olla vähän mukana. Pelkällä kortilla useimmiten pärjää mutta jossain tilanteissa käteinen on hyvä napata esille.

Pidimme matkan varrella ainakin yhden juoma- ja jaloittelutauon tienlevennyksellä tai oikeammin hautausmaan parkkipaikalla. Tien toisella puolella oli kirkko. Tämä pysähdys oli jo Latvian puolella. Rajanylityspaikka Viron ja Latvian rajalla muodostui miehittämättömistä betonisista rakennelmista ja jonkinmoisista torneista (tai mitä lie). Minkäänlaista viranomaisliikehdintää ei rajalla kuitenkaan havaittu. Latvian puolelle saavuttuamme miljöö muuttui selvästi köyhemmän ja raihnaisemman näköiseksi. Myös liikenne oli Latvian puolella paljon levottomampaa kuin Virossa. Ensimmäiset maistiaiset friskaapeleista ohituksista saatiin juuri Latviassa. Rigan läpiajo oli kuumaa touhua. Aurinko porotti ja eteneminen keskustassa oli hidasta. Jurmalaan saavuttiin kuitenkin ajoissa. Netistä olimme bonganneet pari leirintäaluetta ja ajelimme Nemo -nimiselle leirintäalueelle. Taksa yhdestä yöstä oli naurettavat alle kymmenen euroa. Latvia osoittautui muutenkin matkamme halvimmaksi paikaksi. Leirintäalue ei nyt kummoinen ollut mutta tarpeelliset fasiliteetit kohtuu hygienialla löytyivät, joten hintansa haukkasi reilusti. Sääskiä alueella oli vietävästi ja Off -merkkinen "partavesi" tuli heti tarpeeseen.

Leiriytymisen jälkeen käveleskeltiin läheiseen kauppaan, jonka hinnat meikäläisittäin olivat erittäin huokeat. Vaihdettiin Liettuan litejä vain 30 eurolla mutta siitä huolimatta emme meinanneet saada kaikkea kulumaan Jurmalassa olon aikana. Hyvinkin erikoinen ongelma! Kaupasta ostettiin sipsejä ja olutta. Sitten suunnattiin hiekkarannalle. Muut matkaseurueestamme kävivät uimassa paitsi minä. Jalkani sensorit aistivat veden lämpötilan uimakelvottomaksi, joten minun osalta uiminen jäi epämääräisen kahlailun asteelle. Hiekkaranta sinänsä on mahtavaa katseltavaa. Illalla kukin pyöräkunta paisteli tahoillaan nakkeja trangiassa. Sinapin ja oluen kanssa hyvää oli :)

Jurmalan hiekkarantaa.

Jurmalan hiekkarannalla oleva uimari.

Jurmala - Suwalki (Puola) 1.7 (400km)

Jurmalassa kömmimme teltastamme hiukan aikaisemmin kuin Henri ja Sanna. Teimme kävelylenkin pitkin Jurmalan pitkää hiekkarantaa edes takaisen pätkän ja Selja kävi uimassa. Rannalla oli muitakin aamuaurinkoa vastaan ottamassa: lenkkeilijöitä, koiranulkoiluttajia, pariskuntia yms. Takaisin leirintäaluelle mennessämme poikkesimme jälleen lähikaupassa tarkoituksena ostaa lopuilla lateilla jotakin. Elintarvikkeita ostimme mutta emme vain saaneet vieläkään kaikkea rahaa kulumaan. Vihoviimeiset latit saimme myöhemmin bensa-aseman kassakoneeseen lähtiessämme Jurmalasta. Palatessamme teltalle myös matkakumppanimme olivat nousseet. Söimme aamiaisen, pakkasimme tavarat ja hyppäsimme pyöriemme selkään hyvissä tunnelmissa. Jurmala jäi leirintäalueen karuudesta huolimatta positiivisena kokemuksena reissuvihkoon.

Yhteispotretti Liettuassa ravintolan pihalla olevan puuveistoksen luona.

Latvian ja Liettuan rajan ylitettyämme tien kunto pysyi edelleen hyvänä. Liikenteeseen oli alkanut jo tottua. Kolme rinnan ajotilanteet olivat jo tuttua kauraa. Asfalttia on vedetty leveästi pientareen puolelle Baltian tiellä. Tuli sellainen olo, että Latviassa ja Liettuassa odotetaan sitä, että vastaan tulija väistää lähelle piennarta ja jopa sen puolelle. Sinänsä tässä ei ollut mitään vaaraa. Yksi todellinen potentiaalinen vaaratilanne kävi, kun meidät ohitti musta BMW puolen metrin päästä sivulaukustamme. Itse huomasin auton vasta kohdalla. Mikäli olisin väistänyt esim. tiessä olevaa monttua tai kohdalle olis sattunut tuulenpuuska, olisi törmäys ollut varma. Myös Henri ja Sanna päivittelivät tilannetta hodaritaukopaikallemme. He ajoivat silloin meidän takanamme. Liettuan puolella maisemissa ei ole mitään erityistä mainittavaa. Peltoa ja välillä metsää hiukan rähjäisine rakennuksineen. Pidemmän lounasstopin suoritimme Liettuan puolella eräässä mukavan näköisessä tienvarsiravintolassa. Lounastimme yli tunnin. Sannan ja minun aterioiden tulo paljon kauemmin kuin muilla, josta pientä miinusta ravintolalle. Itse sapuska oli kuitenkin maittavaa. Henrin juustopihvin päällä oli sen verran tavaraa, että energiamäärän puitteissa sinä päivänä ei olisi varmaankaan tarvinnut apetta enää ajatella. Reissu jatkui ja myös pyörät allamme tuntuivat nauttivan matkan teosta. Toistaiseksi ei ongelmia.

Lounasta odotellen Liettuassa

Matka taittui mukavassa säässä. Liettuan ja Puolan rajanylityskohta oli jotenkin sekavan oloinen. Kaistotukset olivat epäselviä ja niinpä päätin vain seurata edellä ajavaa autoa (mikä mainio neuvo kaikille?). Hai laivaa -periaatteella tyhjän oloinen rajanylityspaikka ylitettiin ja saavuttiin Polskajan puolelle. Maasto muuttui heti rajan jälkeen kumpuilevammaksi ja tie mutkistui. Alkuunsa ei ainakaan vielä tietoa Puolan tylsistä peltosuorapätkistä.

Pysähdyimme eräässä hyvän kokoisesssa tienvarsikahvilassa. Tarkoituksenamme oli ajaa Elk -nimiseen kaupunkiin, josta olimme netistä bonganneet leirintäalueen. Katsellessamme kahvilan seinällä olevaa kartaa totesimme, että Elk kuitenkin poikkesi parikolmekymmentä kilometriä reitiltämme sivuun. Päätimme, että mikäli Suwalkin kohdilla mainostetaan leirintäaluetta niin jäämme ilman muuta sinne yöksi. Päivä oli kahvia hörppiessämme alkanut kääntyä jo illan puolelle ja päätimme jatkaa matkaa. Henri ja Sanna ottivat ohjakset ja ajelivat kärjessä. Suwalkiin saavuttiin ja leirintäalueen mainoskin havaittiin.

Seurasimme opasteita ja päädyimme omakotitalon portin eteen. Portti oli sähkölukolla varustettu. Itse leirintäalue oli omakotitalon ympärille pykätty. Istuimme pärisevien pyöriemme päällä portin edessä ja arvuuttelimme, että "olikohan se jo kiinni". Kävimme kääntämässe pyörämme ja silla aikaa omistaja oli avannut portin ja huitoi meitä sisälle. Sisään mentiin ja telttapaikka saatiin omistajan omakotitalon takapihalta parhaalta nurmikkopaikalta. Hauska leirintäalue sillä olimme todellakin omistajien kodin takapihalla, jossa oli puutarhakeinu ja lasten hiekkalaatikko :) Oltiinpahan ainakin pyörinemme turvassa ja vielä lukkojen takana. Tarjolla näytti olevan pääasiasssa aittamaisia mökkejä, joita oli pykätty pihapiiriin. Pihalla häkissä haukkui saksanpaimenkoira. Maksua ei omistaja vielä ottanut. Hinnasta kyllä sovittiin mutta maksu suoritettaisiin aamulla. Pystytimme leirimme ja päätimme lähteä keskustaan päin kävelemään ja etsimään kauppaa ruoka- ja (olut) ostoksia varten. Varsinaiset kaupat olivat jo kiinni mutta yksi kioskityyppinen ratkaisu oli vielä auki. Siellä myytiin kaikenlaisia elintarvikkeita hedelmistä lihaan. Ostimme viittomakielellä muutaman oluen ja elintarvikkeita.  Palatessamme takaisin leirintäalueelle panimme merkille, että alue oli ainakin sikäläisen mittapuun mukaan aika vauraan näköistä. Ihmisillä oli kookkaan näköisiä taloja, joiden pihat oli eristetty korkeilla aidoilla ja portilla. Useiden pihalla vartioi jokin suuri kokoinen koira. Mieleen jäi erään talon vartija, joka oli rodultaan Kaukasian paimenkoira. Julmetun iso koira joka haukkui ja murisi yhtä aikaa. Aika varma keino pitää pitkäkyntiset loitolla. Iltaa istuttiin ruoan ja oluen merkeissä puutarhassa, kunnes mentiin nukkumaan. Ajopäivä oli ollut jälleen kerran pitkä.

Kahvitauolla ennen Suwalkia heti Puolan rajan jälkeen.

Leiripaikkamme Suwalkissa.

Suwalki - Krakowa 2.7 (585 km)

Tämän päivän ohjelmassa oli Puolan läpiajo Krakowaan saakka. Vessavuorojen jonottamisen jälkeen aloitimme leirimme kokoamisen. Huono puoli leirintäalueella oli vessojen vähäinen määrä suhteessa yöpymispaikkoihin. Itse seisoskelin pitkän tovin hammasharja kädessä varjossa puun alla, kunnes päätin käyttää vapaan olevaa naisten vessaa (joskus näinkin päin). Suoritimme leiripaikkamaksumme paikan miesomistajalle, joka neuvoi ystävällisesti leirintäaluetta Krakowassa. Olimme kuitenkin varanneet Krakowan keskustasta hotellin, joten yösijaa ei tarvinnut miettiä. Ja matkaan!

Matkan edetessä syvemmälle Puolaan hyväkuntoinen Via Baltica loppui. Tilalle tuli syvillä urilla varustettu asfaltti. Paikka paikoin tien pinta ei ollut edes välttävää tasoa. Tarkkaavaisuusastetta Guzzin ratissa sai nostaa huomattavasti urien ja rosojen vuoksi. Enään ei ajo ollut yhtä huoletonta. Tie oli joisssakin paikoissa myös kapeaa ja puut lähellä tien molemmin puolin. Lähinnä tien huonosta kunnosta johtuen tämän päivän ajo meni myöhään ennen kuin saavuttiin Krakowaan. Matkan aikana päätimme myös kiertää Varsovan, koska olisimme osuneet sinne juuri iltapäiväruuhkan aikaan. Matkan aikana olin peilistäni jo alkumatkasta päivällä pannut merkille Henrin pyörän laimeahkon etuvalon. Luulin kuitenkin, että valoisa päivä vaikuttaa, että valo ei loista sen kirkkaammin. Huoltoasemalla taukopaikalla kuitenkin huomattiin, että etuvalo ei pala kunnolla. Toiminnassa olivat ainoastaan parkkivalot sekä pitkät valot.

Loppumatkasta hämärä ja lopulta pimeys iskivät toden teolla. Pysähdyimme pimeydessä tutkailemaan Brevan sulakkeita, että olisiko vika kenties siellä. Emme kuitenkaan saaneet kohtuudella sulakkeita vedettyä ulos. Itse olin tottunut omasta pyörästä sulakkeita tarkistelemaan mutta Breva -mallissa sulakerasia oli hiukan erilainen ja sulakkeet tiukassa, joten päätimme jättää asian tuonnemmaksi.

Kerroin Henrille, että ajaisi vaan pitkät päällä. Minua pitkät eivät häirinneet taustapeiliestä, kun tässä tilanteessa ajelin luonnollisesti edessä. Saavuimme Krakowan "porteille". Sisäänajo kaupunkialueelle tapahtui tietyön alla oleva reitin kautta. Kieli keskellä suuta väistelin pimeydessä soralle vedetyn tien isoja kiviä ja kuoppia. Viimein tultiin lähemmäs keskusta-aluetta ja tietyöalue päättyi. Navigaattori opasti meidät jälleen tarkasti keskustassa sijaitsevan hotelli Wyspianskin eteen, josta olimme varanneet huoneet. Pyörät saimme parkkiin vartioidulle alueelle Hotellin taakse. Kello oli noin 23 iltaa, kun sammutimme moottorit. Vielä pidempi ajopäivä kuin eilen. Kirjauduttiin sisään hotelliin, heitettiin kamat huoneisiin, suihkuttelimme ja suuntasimme aika pikaisesti keskustan torille tarkoituksena löytää vielä ruokaa jostain. Torin ympärillä on paljon ravintoloita mutta useimmat olivat jo sulkeneet keittiönsä. Varttitunnin etsinnän tuloksena löydettiin kuitenkin paikka, joka vielä tarjoili syötävää. Ihastelimme öistä Krakowaa ja nautimme illalista kello yksi yöllä. Se on motoristin elämää :)

Krakowa 3.7

Krakowassa levähdettiin yksi välipäivä. Suuntasimme aamupäivästä heti torille. Napsimme kuvia torin ympäriltä ja Santa Marian kirkosta, joka on yksi keskustan nähtävyyksistä. Tasatunnein korkealta kirkon tornista trubaduuri puhalteli fanfaarejaan. Santa Marian kirkko on upea goottilaishenkinen kirkko. Sisällä alttaritaulu oli vaikuttava. Siinä oli 3 metrin korkuisia puusta veistettyjä ihmisfiguureja. Kirkko on erittäin koristeellinen muutenkin. Kirkon jälkeen kävelimme kohti Wawelin kukkulaa, jossa on Wavelin linna ja katedraali. Linnassa kapusimme katedraalin kellotorniin katsomaan Sigismundin kelloa ja Krakowan yli avautuvaa maisemaa. Piipahdimme myös "lohikäärmeen luolassa" ja katselimme, kun lohikäärme syöksi tulta Wisla -joen rannalla linnoituksen alapuolella. Wawelilta kävelimme Kazimiriin eli Krakowan juutalaiseen kaupungin osaan. Kazimirissa oli selvästi likaisempaa kuin muualla keskustan kaupunkialueella. Juutalaisten synagoogia ja ränsistyneitä asuintaloja. Yritimme mennä Kazimirin keskusaukiolle mutta suunnistusvirheen vuoksi päädyimme juutalaisten vanhalle hautausmaalle. Tässä vaiheessa oli niin nälkä, että päätimme vaihtaa kurssia kymmenien terassien keskustaan. Iltapäivä vierähtikin terassilla syöden ja nauttien virvokkeita. Päivä oli kuuma ja fiilis hieno. Krakowa on vaikuttava vanha kaupunki, jota voi suositella esim. kaupunki kohteeksi pidennetylle viikonlopulle. Drinkkien jälkeen mentiin hotellille lepäilemään. Käytiin myös tarkastamassa päivän valossa Henrin Brevan sulakkeet, jotka näyttivät kaikki olevan ehjiä. Annoin Henrille määräaikaishuoltoja tekevän luottokorjaajani puhelinnumeron. Hän kyllä neuvoisi vaikka ei Henrin pyörää ollut huoltanutkaan. Neuvona häneltä oli alkuunsa yksinkertaisesti polttimon vaihto. Mikäli se ei auttaisi niin sen jälkeen voisi soittaa uudestaan. Illalla käytiin iltaa istumassa eräässä Jazzbaarissa. Valitettavasti bändi oli jo ehtinyt esiintyä, joten istuimme iltaa hyvän oluen sekä dj:n viihdyttämänä.

Santa Marian kirkko.

Poseerauskuva torin patsaalta ja joku linssilude.

Krakowan kattoja.

Katutaidetta...

...ja drinkkejä.

Krakowa - Wien 4.7 (483 km)

Hienon Krakowan pysähdyksen jälkeen kohteena oli Wien, joka ainakin mielikuvissa piirtyi itselle samankaltaisena kaupunkina kuin Krakowa. Tämä mielikuva kyllä tarkentui myöhemmin. Olimme päättäneet poiketa ennen Wieniin ajelua kuitenkin Auschwitzissä. Kohde oli erityisen mielenkiintoinen Henrille, jolle kyseisen aihepiirin historiantuntemus oli omaa luokkaansa verrattuna meihin muihin. Mielenkiinnolla kyllä itsekin odotin keskitysleirikäyntiä. Auschwitzin keskitysleiri sijaitsee Oswiecim -nimisessä kaupungisssa, joka nykykään mainostaa itseään "rauhan kaupunkina". Krakowasta ei ole pitkä matka Auschwitziin. Matkalla poikkesimme yhdellä tankkaustauolla. Parkkipaikat löydettiin erään turistibussin vierestä. Parkkipaikalla pyörien vieressä suoritimme Burleskishown ja vaihdoimme ajoasut kuka mihinkin vaateparteen. Lämpötila huiteli sellaisia lukemia, että ajoasu päällä kiertely varsinkaan keskitysleirissä ei houkutellut. Sisäänpääsymaksua ei ollut. Auschwitzejä on itse asiassa kaksi eli Auschwitz II Birkenau, joka on pahamaineinen tuhoamisleiri sekä Auschwitz I, joka on tunnetaan enemmän työleirinä.  Alhaalla on kuva sisääntulosta Auschwitz II Birkenausta, josta juna on ajanut suoraan porttiaukosta leiriin ja tuonut kyyditettävät sisälle. Birkenau on todella hyytävä paikka. Itselle todellistui paikan päällä se, kuinka järjettömän ISO leiri on ja vain yhtä tarkoitusta varten rakennettu. Erittäin vaikea kuvitella, että sellaista on tapahtunut vain muutaman vuosikymmen sitten. Auschwits I:ssä, jossa myös kävimme, mieleen jäivät erityisesti kaasukammiot sekä polttouunit. Toiminta on ollut teollistettua, tehokasta ja pitkälle suunniteltua.

Auschwits II Birkenaun sisäänmeno.

Sisääntuloportin tornista kuvattua.

Auschwitz I.

Keskitysleirivierailumme jälkeen puimme taas ajokamppeet päälle ja viritimme navigaattoreihin kohteeksi Wienin hotellimme. Alkumatkasta pysähtelimme erinnäisillä huoltoasemilla ennen kuin löysimme sopivan polttimon Henrin pyörään. Pidimme polttimonvaihtotauon ja saimme kuin saimmekin lampun vaihdettua. Jännityksellä Henri töräytti Brevan käyntiin ja kas kummaa: Lyhyet ajovalot toimivat jälleen. Ei tarvinnut siis vaivata huoltomiestä asialla enää. Syy, miksi emme aiemmin olleet niinkään varmoja polttimovieasta oli se, että takajarruvalo oli myös sanonut sopimuksensa irti. Nyt siis kuitenkin kävi ilmi, että näiden kahden vian välillä ei ollut ainakaan välitöntä yhteyttä.

Wieniin jatkoimme Tsekin Brnon kautta. Mainitakoon, että tien kunto Krakowasta eteen päin parani huomattavasti ja Puolankin puolella moottoritiet olivat hyvässä kunnossa. Guzzistin mittakaavalla taisimme ajella välillä aika haipakkaa kiitäessämme Puolan moottoriteillä Tsekkeihin ja aina Itävaltaan saakka. Tämän päivän osalta ajelu meni taas pimeäajoksi loppumatkasta. Tunnelma nousee aina ekpotenttiaalisesti jännittävämmäksi kun pimeä laskeutuu ja ajelee outoja tienoita kaukaa kotoa. Mutta se on myös yksi moottoripyörämatkailun jännitystä tuova mauste. Wien osoittautui jo iltamyöhään hotellillemme ajaessamme, että se on paljon isompi kaupunki kuin Krakowa. En osannut kuvitella Wieniä niin suureksi paikaksi. Hotellimme oli nimeltään Crystall ja sijaitsi noin kolme kilometriä keskustasta. Pyörät saatiin hotellin sisäpihalle. Hotellin omistaja ilmoitti, että parkkipaikka ei ole vartioitu. Siitä huolimatta kelpuutimme paikan sillä työtä olisi saanut tehdä ja hiljaa, mikäli sieltä olisi joku raskaat pyörämme vieneet. Veimme tavaramme huoneisiin ja kaikilla oli yksiselitteisesti nälkä. Hotellilta noin 50 metriä sijaitsi Pizzaman -niminen pizzeria. Nimi herätti seurueessa hilpeyttä ja tilasimme koko konkkaronkalle pizzat. Sen jälkeen menimme nukkumaan.

Wien 5.7

Wienissä vietimme jälleen yhden välipäivän. Aamupäivästä kävelimme Wienin huvipuistoon. Kävimme maailmanpyörässä, jossa maisemia katsellaan vanhanaikaisen junavauvun näköisestä kopista. Arvoimme myös karuselliin menoa. Arpominen johtui siitä, että karuselli oli muuten ihan normaali karuselli kettinkikuppi-istuimineen mutta laite hilasi matkustajat 117 metrin korkeuteen. Hetken aprikoimme ja sillä kertaa emme menneet kyyditykseen. Sen sijaan kävimme katsastamassa erään toisen laitteen, joka vemputti meitä ylös ja alas ja ympäri. Kävimme myös vuoristoradassa. Päätimme, että lähdemme jatkamaan matkaa huvipuistosta mutta menimme vielä karusellin kautta, josko sittenkin... Huomasimme, että nyt laitteeseen oli jopa jonoa. Jonossa oli selkeästi meitä nuorempia, joten Henrin kanssa rohkaisimme mielemme ja ostimme liput. Se kannatti sillä meno oli rentouttavaa ja korkealta oli mukava katsella maisemia. Kyyti ei pelottanut yhtään vaan päin vastoin yläilmoissa olisi voinut olla pidempäänkin. Karuselli on ilmeisesti maailman korkein karuselli ja se voi hyvinkin pitää paikkansa sillä maailmanpyöräkin jäi kauas alapuolellemme pyöriessämme yläilmoissa.

Päitä pahvissa.

Pikkupojat karusellissa.

Jatkoimme metrolla keskustaan. Siellä meille tultiin kaupusteleen lippuja klassiseen kamariorkesterin esitykseen, joka piti sisällään myös tanssiesitystä ja klassista laulua. Innostuneimpia oli Selja ja Sanna, joten päätimme ottaa liput. Eipä tuo tehnyt pahitteeksi vähän sivistää itseään ja kun kerran Wienissä oltiin...Esitys alkoi vasta illalla. Kävimme tutustumassa keskustassa olevaan Stephanin kirkkoon. Lisäksi kävimme opastetun katakombikierroksen. Katakombeihin laskeuduttiin kirkon sisältä. Jotkut katakombihuoneet olivat täynnä ennen muinoin haudattujen ihmisten luita ja pääkalloja. Mieleen tuli eittämättä Indiana Joneksen seikailut. Kirkkokierroksen jälkeen ajelutimme itseämme fossikalla ympäri Wieniä. Kuski kierrätti Wienin keskustan tärkeimmät nähtävyydet. Wien on iso kaupunki, jossa saisi kulumaan useamman päivän pelkästään nähtävyyksiin ja kulttuuriin tutustuessa. Illan Mozartin & Straussin musiikkiesityksen jälkeen kävimme syömässä Meksikolaisessa ravintolassa. Saipa sieltä asiaan kuuluvasti Sacherkakkua, joka jäi minulta sillä kertaa väliin. Wienin välipäivämme oli aktiivipäivä huvipuistoineen ja klassisine musiikkiesityksineen.

Kamarioopperasta illalliselle.

Wien - Neumarkt in der Steiermark 6.7 (415 km)

Sadetta pitämässä.

Iloisen Wienissä vietetyn välipäivän jälkeen jatkui taas ajo. Nyt alkoivat varsinaiset "luontoreitit" ja kuskin kannalta mielenkiintoisimmat osuudet. Hotelliltamme pääsimme starttaamaan noin kymmenen aikoihin. Menimme Seljan kanssa kärkeen ajamaan ja jostain syystä minun navigaattorini johdatti keskustan kautta vaikka meillä oli tismalleen samat reitit Henrin kanssa samanlaisissa navigaattoreissa. Eivät ole aivan samanlaiset identtiset kaksosetkaan. Keskustassa puikkelehtiessamme tuuli oli puuskittaisen kova ja sateen tuhnuinen. Epämääräistä tavaraa ja roskaa lenteli kaduilla. Jonkin aikaa meni kun pääsimme keskustan tuiverruksesta väljemmille teille mutta ihan nopeaa se ei kuitenkaan käynyt, ruuhka oli melkoinen. Keskustasta etelään päin vähän matkaa ajettuamme käännyimme länteen tielle nro B11 Gaadenin kautta. Reittimme jatkuisi länteen päin tietä nro B18 pitkin. Sen jälkeen reitti kääntyy lounaaseen Gesäusen kansallispuiston läpi etelään kohti Sloveniaa ja Blediä. Jo heti alkumatkasta syvemmälle "metsään" päästyämme maisemat alkoivat muuttua erämaahenkisemmäksi vuorineen. Jatkoimme eteen päin mutkitellen syvemmälle metsäisille teille. Taivas oli pilvinen ja viittä vaille sateinen. Aurinko pilkahteli aina satunnaisesti jostain raosta. Sitten taivas repesi sateeseen kaataen aimo annoksen vettä niskaamme. Nyt sain tuta erään radikaalin virheen, jonka olin tehnyt. Olin hommannut nimittäin uuden ajoasun täksi kaudeksi. Siinä on takissa erillinen veden pitävä vuori, joten takin päällimmäinen kangas ei ollut veden pitävä, kuten edellisessä ajoasussa. Oletin kuitenkin näin ja olin jättänyt tuon "turhan" vuoren kotiin. Vesi tuli kaatosateessa takin läpi ja paitani kastui rinnasta ja hihoista. Housut sen sijaan pitivät veden sillä niissä ei ollut erikseen irroitettavaa veden pitävää kerrosta. Ajelimme erään bensa-aseman katokseen suojaan sadetta pitämään ja tankkasimme samalla pyörät. Sadetta oli pakosalla muitankin motoristeja. Napsimme tilanteesta pari kuvaa. Kun sade taukosi jatkoimme matkaa. Nyt saatoin vain toivoa, että tämä sade olisi reissun viimeinen.

Reittimme mutkitteli yhä syvemmälle Itävallan erämaaseudulle. Pysähdyimme väliin kuvaustauoilla ja vihdoin alkoi aurinkokin herätellä säteitään. Muistan erään laakson pohjukassa hienon hetken, kun aurinko valaisi juuri sateen kastelemaan maisemaan pilvien lomasta. Se oli hienoa se. Kollektiivipäätöksellä päätimme ruokailla heti sopivan ravintolan sattuessa kohdalle. Se ei ollutkaan kovin helppoa sillä ravintoloita ei näillä seuduilla pahemmn ollut. Pikkukylien läpi ajaessamme kohdalle sattui viimein sopiva ehdokas. Ravintolaksi mainosti itseään, joten menimme sisään. Mikään ketjuravintola kyseinen paikka ei ollut. Tulimme eräänlaiseen ruokasaliin, jossa pöydän ympärillä joukko miehiä ja naisia pelasi korttia ja polttivat tupakkaa. Sitten luoksemme tuli nuori mies, joka puhui auttavaa englantia. Hän johdatti meidät toiseen ruokasaliin ja antoi menulistat. Paikka oli selvästi perheyritys. Tilattuamme annoksemme näimme, kuinka korttipöydästä singahti pyylevä nainen keittiön puolelle nuijimaan lihaa. Nyt tutustuttiin siis paikalliseen ravintola- ja ruokakulttuuriin :) Annokset olivat oikeasti hyviä rapeine salaatteineen.

Tälläiset paikathan voivat yllättää, josku molempiin suuntiin. Tällä kertaa kuitenkin positiivisesti. Ainoa huono puoli oli ruokasalissa lentelevät kärpäset, joita oli kyllä Eu-normien yli kappalemäärältään. Mutta eipä se mitään. Vatsat saatiin täyteen, kaikki olivat tyytyväisiä ja matka jatkui. Ajelimme pitkin erämaateitä pysähtyen välillä kuvaamaan hienoja maisemia. Eräältä kuvauspaikalta lähtiessämme sattui pieni episodi. Olimme parkkeeraneet pyörät asfaltin reunalta alkavalle sorapientareelle, joka vietti jonkin verran vinosti tiestä pois päin. Töräytin pyörän käyntiin ja nousimme asfaltille. Vilkaistessani sivupeiliin huomasin, että Henrin ja Sanna pyörä oli kumossa. Akkiä ympäri ja tarkastamaan tilannetta. Henrin pyörä oli kaatunut miltei paikaltaan. Yrittäessä nousta pientareelta asfaltille ei pyörä ollutkaan kääntynyt vaan jatkanut suoraan stongan käännöstä huolimatta. Pyörä oli siten kipannut vastakkaiseen suuntaan kuin kääntöyritys oli. Sanna oli ehtinyt hypätä kaatuvan pyörän päältä pois ja Henri oli saanut hiukan otettua vastaa, ettei pyörä rojahtanut koko painollaan maahan. Pieni naarmu sivulaukkuun ja oikean käden kahvaan jäi matkamuistoksi. Vähällä siis päästiin.

Illan alkaessa hämärtää kävi selväksi, että emme ehtisi Blediin sinä päivänä. Matkaa ei sinänsä ollut kuin ehkä 100 kilometriä, mutta tie oli mutkainen ja ennen Sloveniaan tuloa meidän tulisi ajaa vuoristoylitys, joka ei säkkipimeässä ole turvallista eikä mukavaakaan. Päätimme etsiä yösijaa matkan varrelta ja ajaisimme seuraavana päivänä Blediin valosalla. Saavuimme Neumarkt -nimiseen pikkukylään. Hetken aikaa kokeilimme eri majatalon näköisiä paikkoja. Pari vesiperää vedimme ennen kuin löysimme Lukasz -nimisen pienen hotellin. Huvittavana yksityiskohtana jäi mieleen respan vanhan herran nahkashortsit henkseleineen. Oli varmaankin jokin seudun kansallisasu :) Illalla yritimme löytää vielä ruokapaikkaa mutta kaikki paikat olivat kiinni lukuunottamatta yhtä hiukan suspektia pizzeriaa. Se ei meille ensin kelvannut, joten jatkoimme etsintäämme. Muita paikkoja ei kuitenkaan näkynyt ja päätimme kääntyä takaisin ja mennä takaisin pizzeriaan. Se oli kuitenkin mennyt sillä aikaa kiinni. Luu jää vetäjän käteen! Eräästä pikkupuodista saimme jotain sipsejä ja sen kaltaista purtavaa, mutta varsinainen ruokailu jäi siltä illalta.

Neumarkt in der Steiermark - Bled 7.7 (117 km)

Itävallan ja Slovenian rajanylityspaikka.

Hotellimme oli perheyritys ja aamiaista meille tarjoili nainen, joka kyseli vielä erikseen toiveitamme syömisen suhteen. Olimme kuitenkin tyytyväisiä esille laitettuun kattaukseen ja ateroimme hyvillä mielin. Alkuperäinen suunnitelmamme oli ollut siis ajaa jo edellisenä päivänä Blediin ja viettää Bledissä yksi välipäivä. Käytännössä suunnitelma kuitenkin toteutui, koska tämän päivän ajo oli lyhyt. Ennen Itävallan ja Slovenian rajaa ajeltiin serpentiiniä ylös vuorelle hyvän matkaa. Huipulla sijaitsi rajanylityspaikka. Pysähdyimme rajalla ja kävimme kioskilla ostamassa huikopalaa. Kuvautimme itsemme, maisemat ja pyörämme ja lähdimme kohti Blediä. Ajosää suosi auringon paisteella. Maalaisteitä ajelimme kohti Blediä ja loppumatka joutui isompaa tietä. Bledin kylään saavuttiin jotenkin kiertoteitse eikä navigaattorikaan opastanut kyllä kätevintä reittiä. Leirintäalue sijaitsi Bledin järven vastakkaisella rannalla kuin itse Bledin kaupunki (tai kylä). Leirintäalueella kirjauduimme sisään ja lähdimme Henrin kanssa pyörillä hakemaan sopivaa telttapaikkaa. Sellainen löytyikin aika lailla leirintäalueen perältä ja myös muu matkaseurue hyväksyi paikan. Leiri pystytettiin kuumassa auringon paisteessa.

Leirinpystytystä.

Perusleirimme valmistumisen jälkeen menimme järven rannalle leirintäalueen ravintolaan. Mainittakoon, että Bled -järven leirintäalue on viiden tähden leirintäalue, jossa palvelut ovat viimeisen päälle. Alue maisemineen on muutenkin upeaa enkä ihmettele, miksi paikka on niin suosittu. Ravintolasta tilattiin kunnon ateriat. Itse taisin ottaa matkan ensimmäisen salaattiaterian, jonka oli kyllä riittoisa lihasuikaleineen.

Päivällä oli tullut aika pestä myös pyykkiä. Yleensä pyykinpesu on Seljan kontolla johtuen juuri siitä, että ei mene väärän väriset erikseen vai miten se nyt oli...Päivän ohjelmassa oli myös soutuveneiden vuokraus ja soutelu järvellä. Vuokrasimme paatit kahdeksi tunniksi. Bledi -järvi on todella hieno ja järven keskellä oleva pieni saari kirkkoineen on yleensä kuvattu matkaesitteissä, jotka mainostavat Sloveniaa. Soutelimme järven toiseen päähän Bledin keskustaan. Emme kuitenkaan rantautuneet vaan käännyimme takaisin ja soutelimme kirkkosaaseen, jonne laitoimme veneet parkkiin laiturille. Nousimme ylös kirkolle portaita pitkin. Kiersimme kirkon ja vilvoittelimme puiden varjoissa. Lopuksi soudimme vielä koko saaren ympäri ennen kuin palautimme veneet. Parisen tuntia siinä meni ja saipahan vähän treeniä hartioille. Illalla katselimme leirintäalueen screenistä jalkapallon MM-kisojen Saksa - Espanja peliä. Espanja voitti niin kuin pitikin :)

Piiitkiä vetoja...ja huomaa työnjako.

Kirkkosaari.

Kirkkosaarelta järvelle.

Leiritohinaa illemmalla.

Bled - Portoroz 8.7 (200 km)

Aamulla nousimme varhain aamiaisen tekoon. Sanna ja Henri lähtivät uimaan sillä aikaa kun me jäimme pakkailemaan tavaroitamme. Sannan ja Henrin tultua vaihdoimme osia ja me puolestamme suuntasimme rannalle. Rannalla tapasimme erään suomalaismiehen, joka paistatteli aamua edessämme. Vaihdoimme muutaman sanan ja astelimme uimaan. Vesi oli puhdasta ja virkistävää. Rannalla uiskenteli myös joutsen poikueineen. Uituamme palasimme leiriimme. Viimeistelimme itsemme ja pyörät lähtökuntoon.

Autereinen Slovenian vuoristo

Pian Bledistä päästyämme pysähdyimme tankkaustauolle. Tämän päivän reitti puikkelehti syvällä Slovenian vuoristossa ja laaksoissa. Matkamme alkoi tietä nro 209 pitkin. Ohitimme Sava Bohinjkan sekä Bohinj -järven. Bohinj -järvellä emme käyneet mutta se on myös ilmeisen hieno paikka  leirintäalueineen. Tietojeni mukaan sen ei pitäisi olla niin turistien kansoittama kuin Bled ja on siten karumpi hienoine vaellusmaastoineen. Ajoimme Bohinj -järvelle menevän tienristeyksen ohi ja jatkoimme tietä nro 909. Tiestö alkoi muuttua yhä kapeammaksi ja kiemuraisemmaksi. Ilma oli edellispäivää vielä selvästi kuumempi. Ennen tielle nro 404 kääntymistä reitti oli todella syheröistä serpentiinien kieputusta. Slovenian vuoristossa tiet ovat selkeästi kapeampia ja vieläkin mutkikkaampia kuin esim. Sveitsissä tai Itävallassa ainakin oman kokemuksen perusteella. Slovenian alppitiestö ei ole kovin matkailuautoystävällistä  ja en muista nähneeni yhtään karavaanaria syvällä Slovenian vuoristoteillä ja laaksoissa. Mutkat olivat paikoin oikeasti niin ahtaita, että tavallisella henkilöautollakin olisi taiteilemista puhumattakaan siitä, että jos joku tulisi vielä vastaan. Moottoripyörillä tiestö oli kuitenkin yhtä juhlaa :)

Ilma oli kuuma, tie mutkainen ja keskimääräinen matkavauhti oli vieläkin hitaampaa kuin alpeilla yleensä. Nestettä joimme taukojen aikana mutta sitten iski armoton nälkä. Löysimme aika pian ravintolan, josta sai mm. pizzaa. Tilasimme jokainen pizzat ja heti kärkeen limukat sekä vielä vedet. Nestettä meni paljon. Ravintola oli idyllisessä pienessä kylässä ja maisemat olivat hienot ravintolan ikkunasta. Eipä voisi kuvitella hienompaa paikkaa ravintolalle. Pizzat olivat hyvinkin riittoisat ja nälkä lähti kaikilta. Matka jatkui kirkasvetisten purojen, jokien ja vehreiden vuorien lomassa. Slovenian vuoristomaisemat ovat jotenkin omanlaiset ja vertaansa vailla. Vuoret eivät ole niin korkeita kuin muissa alppimaissa mutta silti hienot ja vehreämmät.

Loppupätkämme kulki tietä nro 409 pitkin Lipljen ja Planinan kautta lähelle Postojnaa. Pidimme pienen levähdys tauon noin 20 km ennen tien yhtymistä A1 moottoritelle, joka veisi meidät Adrianmeren rannalle Izolan kaupungin ohi Portoroziin. Levähdyspaikalla fiilis oli hieno ja jotenkin helpottunutkin. Päivä oli kuuma ja Slovenian vuoristosyheröt jatkuvine kieputuksineen ei ole kyytiläisillekään helpointa. Huolimatta hienosta reitistä ja maisemista oli mukava tietää, että kohta oltiin reissumme määränpäässä, Portorozissa. Sujautimme kypärät päähämme ja  lähdimme viimeiselle etapille. Henri ja Sanna menivät Brevallansa kärkeen. Päästyämme moottoritielle maisemat jotenkin avartuivat ja saattoi jo aistia Adrianmeren läheisyyden. Ilmasto, ympäristö, tuoksut ja fiilinki on välimeren läheisyydessä jotain aivan erilaista.

Nyt tuli jälleen se tunne, että oltiin kaukana kotoa. Saman fiiliksen muista euroopanreissulta 2008, kun ajelimme pohjois-Italiaan ja Gardajärvelle. Ehkä Alpit ovat nimenomaan se vedenjakaja, jonka jälkeen ilmasto ja kasvillisuus muuttuu radikaalisti. Ajelimme kohti rannikkoa ja annoimme lämpimän tuulen ottaa meidät vastaan. Pian saavuttiin Izolan kaupunkiin jonka ohi ajelimme. Reitti jatkui pitkin rantaviivaa Portoroziin. Perille saavuttiin reilusti valoisan aikaan noin klo 19.00. Olimme varanneet huoneet etukäteen neljäksi yöksi hotelli Apollosta. Pyörät saatiin lukittuun talliin säilöön. Kamat hotellihuoneeseen ja nauttimaan ajomiehen kylmät oluet suoraan baarikaapista. Alhaalla on kuva otettuna hotellimme parvekkeelta mereltä pois päin, Hienoa :)

Perillä kohteessa Portoroz. Kuva hotellimme ikkunasta.

Portoroz 9 - 11.7

Portorozia mainostetaan Slovenian ainoana rantalomakohteena. Meidän kokemuksemme perusteella se on mukava paikka viettää muutama päivä, ei ehkä kuitenkaan viikon reissulle ellei sisällytä sitten jotain muutakin aktiviteettia. Portorozia voi Seljan mukaan verrata Ranskan Rivieraan. Itse en ole Rivieralla ollut. Portoroziin ei tietääkseni järjestetä valmismatkoja, joten jos lentokoneella tulee niin reitti menee Ljubljanan kautta. Portorozissa rentouduimme. Minun syntymäpäiväni sattuivat juuri seuraavalle päivälle. Hotellin henkilökunta muisti aamulla kuohuviinillä ja Selja oli tilannut kokovartalohieronnan hotellimme yhteydessä olevasta Wellness Centeristä. Aamu alkoi siis hotellin parvekkeella nauttien skumppaa lämpimässä aamussa ja katsellessa hienoja maisemia. Ei hullumpaa! Vietimme aikaa paljon myös rannalla loikoillen ja uiden. Portorozissa ei ole varsinaista hiekkarantaa vaan uimaan pulahdetaan suoraan mereen laitureilta. Yhtenä päivänä kävimme myös päivän retken Veneziassa. Portorozista tehdään lauttamatkoja Veneziaan ja matka kestää noin 3 tuntia. Veneziaan oli aikaa tutustua opastuksen kera noin 6 tuntia. Venezia oli minulle ehkä matkan suurin yllätys. Se oli erittäin hieno paikka ja paljon isompi kuin kuvittelin. Jotkut valittavat kanavien veden hajua mutta ainakaan tuona sairaan kuumana päivänä ei hajuhaittoja esiintynyt. Eräänä iltana katselimme sitten jalkpallon MM-turnauksen finaalimatsia ja niinhän siinä kävi, että Espanja voitti :) Paikallinen ravintola- ja drinkkibaaritarjonta käytiin myös läpi.

Synttäriskumppaa...

...auringonottoa...

...rantaviivaa.

Kuviokelluntaa.

Illallisella.

Piranin torilta. Piran on vanha kaupunki ja noin kolmen kilometrin päässä etelään Portorozista. Piranista lähti lauttamme Veneziaan. Alhaalla tunnelmia Venezian keikasta.

Piranin satama-aluetta.

Aamutuimaan lautalla.

Venezia häämöttää.

Terassistoa, josta sai tilata kalliita oluita.

Portoroz - Villach 12.7 (241 km)

Portorozin lomapäivien jälkeen oli tullut aika kääntyä kohti pohjoista. Kun tavarat oli koottu taas suurin piirtein yhteen läjään niin kävimme hakemassa pyörät tallista ja ajoimme ne hotellin ovelle. Nyt saattoi todeta, että päivä oli pirun kuuma. Ajotakit laitettiin päälle vasta sitten, kun oli täysin varmaa, että siltä seisomalta päästiin pyörinemme liikkeelle. Ajelimme takaisin päin samaiselle moottoritielle, josta olimme tulleetkin. Hiukan haikeaa oli lähteä Portorozista, mutta edessä oli vielä matkaa paljon jäljellä. Ensin suuntasimme Skocjanin tippukiviluolille. Nämä luolat ovat ns. pakollisia kohteita, kun matkailee Sloveniassa. Eikä syyttä, sillä luolat olivat upeat. Reitti taitettiin kävellen ja oli mielenkiintoista, kuinka syvä pudotus luolastossa oli alhaalle virtaavaan jokeen, vaikka oltiin jo syvällä maan alla. Luolastossa oli onneksi viileää, mikä toi helpotusta päivän kuumuuteen. Tulimme ulos luolastosta ja reitti pyörille meni pienimuotoista vaelluspolkua pitkin ohi vesiputousten. Nousua takaisin oli kohtuullisesti ja shortseja tuli tosi ikävä sillä olimme jättäneet ajohousut jalkaamme, virhe! Takaisin päästyämme päätimme syödä turistialueen ravintolassa. Annokset eivät olleet kuitenkaan mitää priimatuotteita kenelläkään ja niiden tulokin kesti. Pihvi, jonka tilasin, oli samanlainen kuin Itävallassa perheravintolassa ja eipä pystynyt Skocjanin ravintola samanlaiseen suoritukseen pihvin kokkaamisessa kuin korttia pelaava perheravintolan emäntä.

Tippukiviluolakävelyltä ohessa muutama kuva.

Yllä olevassa kuvassa hiukan esimerkkiä siitä, kuinka kapeita tiet paikoin ovat. Tässä kyseisellä taukopaikalla sai muistaakseni Selja tuta ampiaisen terävästä piikistä.

Tämän päivän reitti kieputteli jälleen pikkuteitä länsi-Slovenian maisemareiteillä aina Vrsiskan alppiylityksen kautta Granjska Goran ohi Villachiin Itävallan puolelle. Reitissä ja maisemissa ei taaskaan ollut valittamista. Slovenian maaseutu- ja alppitiet ovat lumoavia pienimuotoisuudessaan.

Paikoin tie mutkitteli kirkasvetisten jokien kanssa kilpaa.

Potretti Vrzickin nousun varrelta.

Vrzickin huipulle päästyämme pysähdyimme totta kai valokuvaamaan. Ehdimme nipin napin tilata kahvit sillä huipulla oleva kahvila oli juuri menossa kiinni. Kahvistelimme ja spekuloimme, että ehtisimmekö ennen pimeän tuloa Villachiin. Olin ohjelmoinut parikin leirintäaluetta navigaattoriini. Laskettelimme alas vuorelta ja jatkoimme tietä nro 206 Kranjska Goraan, josta käännyimme länteen. Matkaa Kranjska Gorasta Villachiin ei ole kuin vähän yli 20 kilometriä. Pimeä kuitenkin saavutti ja ajelimme ensimmäiselle leirintäalueelle. Pysähdyimme parkkialueelle ja ihmettelimme, missä leirintäalue oli. Paikka ja rakennus näytti lähinnä baarilta. Käveleskelimme ympäriinsä. Tie leirintäalueelle löytyi baarirakennuksen takaa. Tosiaanki huonosti opastettu! Paikka vaikutti jotenkin oudolta eikä respan vanha mies ja paikan miljöö oikein vakuuttanut. Päätimme kokeilla toista leirintäaluetta. Sinne ajelimme aika suorilta mutta paikka oli ehtinyt mennä kiinni.

Eräs leirintäaluella majoittuva nainen opasti meitä englanniksi, että leirintäalueella on yövahdin koppi, josta kannattaa kysyä mahdollisuuksia sisäänkirjautumiseen. Löysimme kopin ja sisällä olevan mukavan oloisen miehen. Hän tosin puhui yhtä auttavaa englantia kun me saksaa. Meidän saksan kielen taitomme oli täysin Henrin harteilla, joka sai asian hoidettua niin, että tulimme puolin ja toisin jotenkin ymmärretyksi. Vahti teki jonkin tarkistus soiton, en tiedä johtuiko se siitä, että olimme moottoripyöräilijöitä. Saimme kuitenkin teltapaikat ja mies opasti meidät oikeille paikoille. Leiri pystytettiin taas pimeässä, jonka jälkeen keitettiin kahvit ja syötiin jotain illallista. Henrin ja Sannan puuro ja kahvi olivat saaneet "karhunkielestä" tiskiainemaisen pikantin lisäaromin, mikä aiheutti hilpeyttä. Kahvi maistui tosiaankin kuin olisi pesuainetta juonut.

Villach - Schönau am Königssee 13.7 (264 km)

Villachin leirintäalueen rannalta.

Aamulla herättyämme kävimme maksamassa telttapaikkamme ja ostimme leirintäalueen puodista aamiaistarpeita. Aamukahvien jälkeen kävimme vuorovedoin pariskunnittain uimassa läheisellä järvellä. Paikka osoittautui hienoksi näin päivän valossa. Uinti virkisti ja aurinko paistoi. Leirintäalueelle olisi voinut jäädä toiseksikin yöksi mutta olimme suunnitelleen ajaa Königssee -järvelle leirintäalueelle ja olla siellä yhden välipäivän. Tavoitteena oli myös käydä Hitlerin Kotkanpesässä seuraavana päivänä. Lähdettyämme ajelimme Villachin keskustan kautta sillä Henrin ja Sannan kamerasta oli muistikortti täynnä. Matkaa jatkettiin ensin moottoritien syrjässä kieputtelevaa pikkutietä, joka ei sinänsä maisemien puolesta ollut kummoinen. Aika paljon Villachin lähiteollisuusalueelta vaikutti. Sitten nousimme A10 moottoritielle, josta käännyttiin länteen tielle nro 106. Tästä alkoivat taas maisemareitit kohti Grossglocknerin alppiylitystä. Kyllä isommissa kaupunkikohteissakin on mukava käydä ja voivat olla matkalle hyvä suola mutta itse nautin kyllä eniten syrjäisemmistä erämaateistä ja keskieuroopassa tietysti alppiteistä. Siellä reissumotoristi telttoineen ja trangioineen on elementissään :). Matkan varrella käytiin myös syömässä toastit eräässä maaseuturavintolassa, jossa keittiö oli varsinaisesti vielä kiinni. Rouva tarjoutui kuitenkin palvelemaan meitä ja saatiin apetta.

Grossglocknerin nousun alkupäästä.

Maaseutumaisemissa jatkettiin tielle nro 107 ja kohti Grosslocknerin alppiylitystä. Tie alkoi pikkuhiljaa mutkitella enemmän ja nousun jyrkkyys kasvoi. Aivan nousun tyvessä pidettiin valokuvaus- ja jaloittelutauko. Grosslockner on hiukan vielä korkeampi kuin edellisellä Euroopan matkalla ajamamme Furkapass Sveitsissä, joka oli henkeäsalpaava kokemus. Innolla odotin Grosslocknerin valloitusta. Aloitimme kapuamisen. Mutkaa, mäkeä ja matkaa kyllä riittää "Grossen" valloituksessa. Kuitenkaan ainakaan sellaisia jyrkänteitä heti tien vierestä ei lähtenyt kuin esim. Furkapassille ajettaessa. Jotenkin nousun profiili on erilainen ainakin etelästä ajettuna . Sitten tulimme eräälle tasanteelle, jossa oli kyltti ja luulimme olevamme huipulla. Käytiin napsiin kuvia ja laskemassa lumessa persmäkeä läheisessä rinteessä. Sitten jatkettiin matkaa ja pian selvisi, että emme olleetkaan huipulla. Huomasimme kuinka tie jatkui vielä pitkälti ylös päin ja kauempana siinsi huippu ja siellä oleva parkki- ja ravintola-alue. Painelimme huipulle, jossa huomasin Bikers point -kyltin ja tie jatkui vielä mukulakiviversiona jyrkästi ylös päin. Karautimme Guzzimme mukulakivetykselle ja ajelimme ylös asti. Tie Bikers pointille sisältää kohtuullisen jyrkkiä mutkia ja jyrkkää ylämäkeä, joten en ihmettele, miksi sinne ei periaattessa saisi autolla ajaa. Olihan perille päästyämme parkkialueella toki autojakin. Vaikka itse nousu ei ehkä yhtä vaikuttava ollut kuin Furkapassille, niin näkymät huipulta vähintäänkin yhtä hulpeat. Kerrassaan upea paikka!!

Nousun varrella ehdittiin patsastella myös kinoksessa.

Mäenlaskua.

Huipulla bikerspointilla.

Alppikahvilassa nautimme leivokset ja kahvit. Matkaa jatkettiin ja alastulopuoli olikin sitten hiukan erililainen. Jyrkänteet alkoivat enemmän jo tien vierestä. Hienoa! Alas päästyämme otimme kurssin taas itään moottoritielle A10. Sitä päästeltyämme alkoi taas ilta hämärtää. Kyllä sitä aikaa menee noilla alppiteillä. Moottoritieltä käännyimme taas länteen päin ja Halleinin kohdilta ajelimme itään kohti pienempiä teitä. Nyt oli jo selkeästi pimeys laskeutunut ja varsin jännittäviä reittejä ajeltiin. Eräästä risteyksestä navigaattori opasti todella kapealle tielle metsän uumeniin. Arvoimme hetkisen, että voikohan sinne ajaa. Sitten eräs auto kääntyi tielle ja päättelimme, että kait se oikea reitti on. Tie oli pimeä, pieni ja mutkainen. Guzzista pitkät päälle. Spookya oli, kun eräässä mutkassa ajovalot osuivat puuhun, jossa oli iso jeesuskrusifiksi naulattu runkoon. Lopulta laskettelimme pyörillä jyrkkää alamäkeä ja saavuimme risteykseen. Tie kääntyi vasemmalle kohti Königsseetä. Sinne ajelimme ja leirintäalueemme sijaitsi vähän ennen Königseen kylää. Respa oli auki ja saimme telttapaikat. Yhtään ei erottanut, että minkälaiseen paikkaan noin maisemallisesti olimme tulleet pimeyden peittäessä kaikki alleen. Mutta aamulla sekin selviäisi. Nyt siis oltiin jo Saksan puolella.

Schönau am Königssee 14.7

Leirintäalue vaikutti ihan mukavalta, joten päätimme jäädä siihen seuraavaksikin yöksi. Olimme siis yhden välipäivän Königsseessä. Aamulla tulimme Seljan kanssa siihen tulokseen, että emme lähtisi käymään Kotkanpesällä. Toki se olisi ollut mielenkiintoista mutta jotenkin lekottelu, rentoutuminen ja hyvä ruoka ja olut vetivät pidemmän korren. Olimme kuulleet myös ruuhkista ja pitkistä turistijonoista Kotkanpesällä, joten sekin helpotti päätöstä. Sen sijaan Henri ja Sanna päättivät lähteä. Aamulla kävimme koko porukalla läheisessä kyläkeskuksessa etsimässä kahvilaa, jossa saisi aamiaista. Kovin oli niukassa tarjonta aamiaisen suhteen ja lopulta ostimme omia eväitä ja söimme niitä leirissä. Lähdimme Seljan kanssa Königsee järvelle. Istuskelimme rantaravintolassa. Tänä päivänä ei olisi mihinkään kiirettä. Päätimme lähteä järviristeilylle. Mainostavat Königssee järveä Saksan puhtaimpana järvenä. Järviveneetkin, jotka turisteja kuskaavat, käyvät sähkömoottoreille. Järvi on pitkä, syvä ja kapea. Järven keskivaiheilla vene pysähtyi ja eräs henkilökunnan mies alkoi soittamaan trumpettia keskellä järveä. Hienosti kaikui ja tietysti mies keräsi keikastaan kolehdin. Ihan järven päätyyn emme matkanneet vaan jäimme St. Bartholomalla pois. Kävimme uimassa, nautiskelimme juomia ulkoravintolassa ja söimme. Tilasin kala-aterian. Olut oli kylmää ja erittäin maittavaa. Kävimme vielä toisen kerran uimassa ja otimme aurinkoa. Siinäpä se päivä meni ja päätimme lähteä seuraavalla paatilla takaisin päin. Henri ja Sannakin olivat saaneet Kotkanpesän keikan tehdyksi ja olivat tyytyväisiä kierrokseensa. Tapasimme rantaravintolassa ja tilasimme syötävää. Kuljeskelimme vielä järven ranta-aluetta ja suuntasimme takaisin leirintäalueelle.

Satama, josta järviveneet lähtevät.

Tulipa nautittua yks vehnäolut ennen järviristeilyä.

Königsseejärvi on hieno.

Schönau am Königssee - Leipzig 15.7 (569 km)

Kuuma! Tämä oli ensimmäinen asia, joka tuli mieleen aamulla kun sai silmät auki. Suomessa oli lomamme aikoihin ollut myös hiostavaa ja kuumaa ja Saksassa vielä kuumempaa. Tämän saimme tuta tämän päivän ajossa Leipzigiin. Ajelimme hiukan vaihtoehtoista reittiä Leipzigiin. Ei Munchenin kautta moottoritietä vaan Saksan itäpuolta Straubingin kautta, jonka kohdilta liityimme pääväylälle autobahnille. Ajo oli väliin tuskasen kuuma ainakin takapenkkiläisten mielestä. Tuossa bahniajossa kuski joutuu keskittymään kuitenkin sataprosenttisesti ajoon, ettei kuumaa ehtinyt miettiä muuta kuin taukopaikoilla. Bahniajossa huomasi, että Henrin Breva on moottoritiellä liukkaampi kuin California. Mittarin mukaan miellyttävä maksimivauhti meidän kuormallamme California sietää 130 km/h. Sen jälkeen alkaa tärinät, tuulen tuiverrus, pyörän tyyli sekä aerodynamiikka tulemaan vastaan. Tosin kuormaa meillä on paljon mukana ja tuskin millään pyörällä tuolla lastilla nopeudet nousee paljoakaan yli 130 km/h:n. Leipzigissä otimme Etap -hotellin. Illalla kävimme syömässä ja nauttimassa reissun ties kuinka monennet oluet.

Luottokuskit.

Leipzig - Rostock 16.7 (382 km)

Sama kuumuus jatkui tämänkin päivän Rostockiin. Rostockissa oltiin hyvissä ajoin päivällä ja ajelimme Rostock beachille uimaan. Vesi oli lämmintä ja ihmetytti ero Jurmalan kylmään veteen vaikka rapakko oli sama. Rostock beachia luonnehtii meille suomalaisille vieras seikka, että sielläpä ei ollut uimakoppeja. Ihmiset eivät nimittäin tarvitse niitä. Puolet ihmisistä on rannalla ihan ilkosillaan ja meikäläiset vaikeroivat pyyhkeittemme sisällä uikkareita vaihtaen. Tässä asiassa emme menneet kuitenkaan periaatteella maassa maan tavalla. Kyllä teki eetua käydä uimassa kuuman ajon jälkeen. Sen jälkeen etsiskelimme ravintolaa ja päädyimme Rostockin keskustan liepeille varsin rentoon ja mukavaan ravintolaan. Reissu oli lähes päätepisteessään ja viimeiset viralliset ajoateriat olivat totta :) Hyvinkin onnistunut ja mukava matka oli takana ja tällä kertaa mukavien matkaseuralaisten kera.

Rostock beach...

...ja heipä hei!

Rostock - Kerava 17. - 18.7

Tallink Superfastin lautalla viihdytimme itseämme pelaamalla mm. ilmakiekkoa ynnä muuta ajan vietettä. Kävimme saunassa, porealtaassa ja söimme seisovasta pöydästä. Vuosaaren satamaan saavuttiin sitten aamulla. Olimme jo Rostockin satamassa törmänneet erääseen jenkkipariskuntaan, jotka olivat tuoneet oman pyöränsä eurooppaan ja ajelivat nyt mm. pohjois-Suomeen. Kerroimme tietysti omasta Amerikan matkastamme ja ihmettelivät kovin reissuamme. Mies sanoi, että ei ole edes itse ikinä ajanut länsi-rannikon reittiä saati Routea. Mutta he puolestaan olivat ajelleet aikaisemminkin euroopassa ja alpeilla. Sataman ABC:lla juotiin vielä kahvit ja hyvästeltiin onnistuneet reissun johdosta. Päätänkin tarinan perinteisiin patsastelukuviin tällä kertaa Keravan kotipihaltamme.